Onderzoek Detail

![]() |
Kadernota ICT-beleid | 01-08-2015 | afgerond |
![]() |
![]() |
Looptijd | 2015-08-01 t/m 2015-11-10 |
![]() |
Opdrachtgever | Provincie Noord-Brabant |
![]() |
Contactpersoon | Paulien Feinmann |
![]() |
E-mailadres | |
![]() |
Uitvoerder onderzoek | Dialogic |
![]() |
Auteurs | Gillebaard, Hugo, Vorst, Tommy van der, Driesse, Menno, Brennenraedts, Reg |
![]() |
Soort onderzoek | Evaluerend onderzoek |
![]() |
Onderzoeksvraag: “In hoeverre is de Kadernota ICT-beleid 2013-2015 op een effectieve en efficiënte wijze uitgevoerd?”. Om een antwoord te geven op deze hoofdvraag is er aandacht besteed aan de volgende deelvragen: Inhoudelijk 1. In hoeverre zijn de uitgangspunten uit de Kadernota ICT-beleid 2013-2015 consequent toegepast? In het geval van een afwijking, om welke reden en hoe is dit onderbouwd? Wat zijn de consequenties hiervan? 2. In hoeverre is ‘de basis op orde’? Voor welke onderdelen (met name t.a.v. ICT-infrastructuur) geldt dit? Welke verbetermogelijkheden zijn er? 3. In hoeverre is de provincie klaar voor digitaal werken zoals in het programma Huis voor Brabant gewenst is? 4. In hoeverre is de provinciale informatie beveiligd conform nationale standaarden? 5. In hoeverre zijn de kaders (Kadernota, Huis voor Brabant) nog actueel? Welke aanpassingen zouden nuttig kunnen zijn? 6. In hoeverre zijn de aanbevelingen van het Zuidelijke Rekenkamer-onderzoek uit 2012 overgenomen? Governance, besturing en middelen 7. In welke mate zijn de financiële middelen binnen de kaders gebleven? Waarom wel / niet? Welk aandeel van de personele kosten betreft externe inhuur? 8. Welke risico’s waren / zijn van toepassing op de uitvoering van het ICT-beleid? Hoe zijn deze gemanaged? In hoeverre was dit voldoende? Zijn er op dit punt verbetermogelijkheden? 9. Hoe is aan de beoogde governancestructuur invulling gegeven? 10. In welke mate is de (organisatorische) basis nu voldoende op orde om de gewenste, goede volger van ICT-ontwikkelingen te kunnen zijn? |
|
![]() |
Omschrijving Onderzoek: Er zijn 3 methoden ingezet voor dataverzameling en analyse van beschikbare informatie: Desk research, Interviews en een Kwantitatieve analyse om de beoogde en gerealiseerde uitgaven van ICT met elkaar te vergelijken. De belangrijkste resultaten zijn: Digitaal werken -De doelstellingen om ICT-voorzieningen ten aanzien van digitaal werken op peil te brengen, zijn op technisch vlak gehaald, met uitzondering van Corsa. - Er is bewustzijn bij de medewerkers gecreëerd voor mogelijkheden en risico's van digitaal werken. - Gebruikers voelen zich bij gebruik van toepassingen nog aan hun lot overgelaten. Technische basis op orde De etappes binnen de Routekaart ICT zijn grotendeels geïmplementeerd.
|
|
![]() |
Rapport | Evaluatie van de kadernota ICT-beleid 2013-2015 |